#безбар’єрність: Особливості спілкування із ветеранами та ветеранками з порушеннями зору, слуху і мовлення

Дата: 04.08.2025 09:44
Кількість переглядів: 117

Майже в кожного з нас у колі рідних або знайомих є людина, яка нині боронить Україну або вже повернулася з війни. Один із найбільших викликів, із якими зіштовхуються Захисники та Захисниці після повернення – наслідки поранень і пережитого досвіду, зокрема набуті порушення зору, слуху, мовлення чи психічного здоров’я.

#безбар’єрність: Особливості спілкування із ветеранами та ветеранками з порушеннями зору, слуху і мовлення

У спілкуванні з такими людьми потрібно не ігнорувати, а навпаки враховувати ці особливості й вчитися правильно комунікувати з ними.

Ось прості, але дуже важливі рекомендації з “Довідника безбар’єрності” – ініціативи й флагманського проєкту першої леді Олени Зеленської.

Особливості спілкування з ветеранами/ветеранками, які мають порушення зору:

  • при зустрічі обов’язково назвіть себе та людей, які з вами. Можете описати місце, де ви перебуваєте (якщо це буде доречно);
  • можете запропонувати людині свою руку;
  • завжди звертайтеся напряму до неї, а не до її супровідника;
  • якщо ви читаєте для людини, яка погано бачить, спочатку розкажіть їй про те, що ви збираєтеся читати. Не пропускайте інформацію, якщо вас про це не попросять.

Особливості спілкування з ветеранами/ветеранками, які мають порушення слуху:

  • розмовляючи з людиною, дивіться на неї;
  • щоб привернути увагу людини, назвіть її ім’я. Можна помахати їй рукою або легенько постукати по плечу, але це не має бути несподівано. Намагайтеся встановити зоровий контакт, висловлюйте свою думку чітко й лаконічно;
  • говоріть рівно, не варто надмірно підкреслювати що-небудь;
  • якщо вас просять кількаразово повторити щось, спробуйте перефразувати сказане;
  • не затуляйте своє обличчя руками, волоссям чи будь-якими предметами (часто люди з порушеннями слуху чудово читають по губах);
  • не змінюйте тему розмови без попередження. Використовуйте фрази-містки на кшталт: “Добре, тепер ми можемо обговорити…”;
  • запитайте, чи не буде простіше підтримувати зв’язок у переписці;
  • інформацію, яка містить число чи адресу, краще написати.

Особливості комунікації з ветеранами/ветеранками, які мають порушення мовлення:

  • не ігноруйте, не перебивайте людину, починайте говорити лише тоді, коли переконаєтеся, що вона договорила;
  • уважно вислухайте її, будьте терплячими, зачекайте поки людина сама закінчить фразу;
  • не виправляйте і не закінчуйте думку за неї;
  • не намагайтеся пришвидшити розмову;
  • не удавайте, що зрозуміли людину, якщо насправді це не так, – краще перепитати;
  • підтримуйте візуальний контакт.

Особливості спілкування з ветеранами/ветеранками, які мають ментальні порушення:

  • не треба думати, що людина, яка має ментальні порушення, обов’язково потребує спеціального поводження;
  • спілкуйтеся з нею як з особистістю. Не варто робити передчасних висновків на основі досвіду спілкування з іншими людьми, які мають такий самий діагноз;
  • думка, що люди, які мають проблеми, пов’язані із ментальним здоров’ям, більше за інших схильні до насильства – міф.

Ці методи допоможуть вибудувати взаємоповагу й довіру із Захисниками та Захисницями, а також не спричиняти додаткового стресу й дискомфорту.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь